HTML

Kollektív tudat - emlékezőblog

Lépten-nyomon eszünkbe jutnak gyerekkorunkból apró, foszlányszerű emlékek meséről, játékról, rajzfilmről, filmről, filmsorozatról, bármiről, amiről ma már fogalmunk sincs, mihez vagy hogy hova tartozik. Ezen a blogon ezeket gyűjtjük, hogy aztán mások segíthessenek rájönni, miről is van szó. Folyamatosan várjuk és igyekszünk megoldani az emlékfoszlányaitokat.

Friss topikok

  • süsü63: :) gyerekeimmel néztem a 90-es évek közepe táján, nagyon szerettük, örülök, hogy másnak is emlékez... (2014.06.29. 20:14) A nap rejtélye: Ikri és Mikri - MEGOLDVA!
  • ivrilider: @Barb83: szia! nekem megvan kettő rész belőle... az egyikben egy szelíd spanyol bikát mentenek meg... (2013.12.06. 22:10) Bevezető
  • wannee/mayaa/du/ yaru (törölt): Szerettem ezt a sorozatot. (2010.09.28. 15:02) A hegy gyomrában
  • pazzo: Azt hiszem, erről a sorozatról van szó. Már én is régóta keresem: hu.wikipedia.org/wiki/A_hetedik_... (2010.08.01. 17:11) A nap rejtélye: A hetedik út titka
  • O'Seamus: @ariwara: Bobobók! nekem is rémlik, ilyen tüskés gyümölcsöket zabáltak és vmi repülő hajón nyomult... (2010.01.12. 10:13) A húszforintosok 2.: az ismeretlenek

Linkblog

Az elsüllyedt világok

2007.10.11. 19:19 :: DobayAdam

Amikor ezen a blogon gondolkodtam, volt egy sejtésem, hogy mi lesz a leghamarabb vagy legtöbbet felbukkanó emlék. Többek között azért is mert az életben ezt tapasztaltam. Sokunknak meghatározó élménye volt ez a furcsa, hol pszichedelikus, hol mitológiai, hol spirituális beütésekkel rendelkező francia sci-fi rajzfilmsorozat, Az elsüllyedt világok. Az eredeti francia cím a magyarhoz hasonló Les Mondes Engloutis, ismert továbbá az angol fordítás során kapott Spartakus and the Sun Beneath the Sea titulus. A magyar változat '90 környékén ment Magyarországon, valamelyik hétköznap este (talán kedden vagy szerdán), a Pumukli után.
Aki nem emlékszik a nagy kék űrhajóra, Shag-Shagra, a kezét a vállára téve szívárványszínű karikákat varázsoló Arkanára (magyar hangja Détár Enikő), a csuklóján lévő akármit nyílpuskaként használó Spartakusra, vagy a rendkívül hosszú, talán majdnem öt perces vége főcímre, annak általában egy szóból be szokott ugrani minden: Popócici. Az elsüllyedt világokkal kapcsolatban ez a végső memória-trigger, nekem eddig mindig bevált. Akinek semmi másról nem jut eszébe a sorozat, annak a riadót üvöltöző, őrült rózsaszín kalózról be fog ugrani, és onnan már egyenesen vezet az út a kalóz-dalig, aminek magyarul is nagyon jó volt a szövege (és a magyar hangok között még feltűnt jó pár nagy név, most csak Csákányi László jut eszembe, de biztos lesz aki még többre emlékszik).
Néhány alapinformáció a történetről: adott volt Árkádia, a "nagy világrengés" után a föld közepébe süllyedt sziget. (Bár ezt sosem mondják ki, amikor az ember felnőtt fejjel nézi ezt a sorozatot, néhány apró jel elárulja, hogy a mi jövőnkben játszódik. Van néhány ilyen dolog, ami mutatja, hogy nagyobb mélységekben gondolkodtak az alkotók. Talán ezért is lett olyan jó az eredmény) Amikor elkezdett haldokolni a magma-napjuk, a Shagma, kicsit bepánikoltak az ottaniak, de nem csináltak semmit, kivéve a gyerekek, akik bemásztak az elzárt archívumba és létrehoztak egy emberszerű lényt, aki fel tud menni a föld felszínére lehozni valakit segíteni. (Ők azért nem, mert egyrészt a felnőtt árkádiaiak meg voltak győződve hogy rajtuk kívül mindenki halott, másrészt meg nekik nincsen lábuk, csak siklanak ilyen gömbökön a föld felett.)
Dereng már valami? 26 részig erről szólt a sorozat, hogy Arkana felment a felszínre, találkozott Bobbal és Rebekával, két földi gyerekkel (akik valami nagyon furcsa időcsavar folytán a 26. rész végén még hazaértek aznap vacsorára!), meg Spartakus-szal, aki sose derült ki hogy botlott beléjük az első részben de végül aztán ő lett az árkádiai rejtély megoldásának kulcsa. És persze minden részben jöttek a kalózok, néha csak azért, mert valamivel ki kellett tölteni a 22 perces részeket, és a 3 perces kalózdal erre pont jó volt. Az egész produkcióra jellemző volt a pénzhiány, az dícséretes hogy helyszíneket viszonylag ritkán használtak újra (ilyenek voltak Shagshag belseje, a kalózok hajója vagy Árkádia néhány rész elején), animációt viszont rengeteget. Jellegzetes az eleje- és vége főcím egyébként baromi jól kinéző animációja, amikor csak ment ment a kamera előre át a mindenféle világszinteken, néha spirálalakban, néha sötét barlangi alagúton, néha kristályfalakon át. Bennem ez maradt meg legjobban, rendkívül pszichedelikus, főleg a zenével.
Aztán volt a sorozatban rengeteg utalás, történelemre, mitológiára, miközben mindez megmaradt a disztópikus sci-fi keretein belül. Volt olyan rész, amiben Arkanáék saját leszármazottaikkal találkoztak a jövőben, akik nem mondhatták meg nekik, hogy végül megmentették Árkádiát, nehogy megváltoztassák a múltat. Volt, amikor Spartakus afrikai sámánbeavatásra hasonlító bizarr tripben vett részt miután kvázi transzbaesett saját dorombjátékától. Szóval voltak ilyen megfoghatatlan dolgok a rajzfilmben, és ettől is volt talán olyan magával ragadó, hogy rengeteg minden csak megtörtént, és sosem kaptunk rá választ. Illetve nem azokban a részekben amik Magyarországon lementek...

És itt érkeztünk el egy fontos ponthoz. Itthon két változatot lehetett látni a rajzfilmből, egyrészt a 90-es magyar adást, másrészt pár évvel később az akkor még csak angolul, Angliából jelentkező Cartoon Network adásán a reggeli órákban. Több fontos különbség volt a két adás között, az egyik az, hogy a nevek és fogalmak teljesen mások az angol változatban. A több szereplő nevében is előforduló "shag" szótag ugyanis franciául és magyarul semmi problémát nem jelent, ellentétben a brit szlenggel, amiben kefélést jelent. Szegény gyerekek védelmében ezért Shag-Shagból Tehrig lett, a Shagmát illetve a Shag-nevű árkádiai gyerekeket szintén átnevezték. Egyéb változások a szexepil szóra hajazó nevű kalóz, Seskapil (magyarul kisegít valaki hogy hogy hívták? Nem Maxigáz, mert az volt a főnök, és nem Agyalap, aki meg a nagydarab volt Zsebpiszok) nevének átírása. Az angol változatnak továbbá emlékszem, hogy eléggé el volt tolva a szinkronja, szinte semmi nem maradt meg a háttérzajból és zörejből, sokszor még a zenéből sem, ez elég sokat elvett az atmoszférából.
Volt azonban egy jelentős különbség a magyar változathoz képest. A Cartoon Network ugyanis a sorozat mindkét szériáját megvette, mind az 52 részt sugározták, Magyarországon pedig csak a sorozat fele, 26 rész ment le. Ez azért fontos mert az igazi durvulás csak a második félben történt meg, ahol mindenkiről kiderült mindenféle múltbéli kapcsolat, Spartakus teljes családfája bekerült a képbe, és az egész csapat 26 részen át egy szimbolikus puzzle-t volt kénytelen megoldani a világ újbóli megmentéséhez. Ez marha izgalmas volt, csak én magam sose értettem meg a történetet, mert a Cartoon Network akkoriban véletlenszerűen sorsolta az egyes sorozatok részeit, még a folytatásosokét is, tehát kronologikus sorrendben sosem ment le.

A sorozat magyar részeit eredeti szinkronnal pár éve újra adni kezdte a Minimax. Most épp nem tudom, szándékoznak-e ismételni, mindenesetre anno küldtem nekik egy emailt, hogy esetleg valamikor nincs-e kedvük leszinkronizáltatni a második szériát. Sajnos nem írtak vissza.
Pár éve még létezett egy nagyon jó Tripodos site ami minden lehetséges információt közölt a sorozatról, de mára már megszűnt. Ami maradt, az egy Wikipedia oldal (aminek egy részét én írtam kb. 2 évvel ezelőtt) és sajnos már screenshotok sem maradtak fenn. Lehet, hogy ha megvan a közkívánat, én fogok fotózni a magyarul leadott részekből képeket.

17 komment

Címkék: rajzfilm elsüllyedt világok arkana spartakus shagshag árkádia

A bejegyzés trackback címe:

https://kollektivtudat.blog.hu/api/trackback/id/tr13193672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vahur Andauer 2007.10.11. 22:54:52

Van egyrészt a YouTube-on fönt magyarul Az elsüllyedt világokból több részlet (főcím, kalózok dala): www.youtube.com/results?search_query=els%C3%BCllyedt+vil%C3%A1gok&search=Search

Ami meg azt illeti, valóban 1989-ben és 1990-ben vetítették, de csütörtök esténként (ja, és átlagosan 26 perc volt), természetesen nem a Pumukli után, hiszen az hétfőn volt, de a sorozat során nem is mindig volt műsoron mindkettő. Csütörtökön ment tehát a Tv2-n 18.25-kor, mint minden esti mese 1989. január 2. óta, amikor a mesét átrakták a kettesre, aztán néhány hónap múlva - állítólag azért, mert sokan reklamáltak, hogy nem tudják fogni a kettest, és a gyerekük egyáltalán nem tud mesét nézni - az egyesen is (újra) bevezettek egy rövid esti mesét, hét körül (hétfőn 18.50-kor, amikor jött utána a CIM-CIM-CIMBORA, a többi napon 19.00 és 19.10 között) - ez volt a tévémacis, a Tv2-n meg kiírták, hogy "Gyerekeknek". (Nálunk az volt, hogy 18.50-kor rögtön kapcsoltunk át az egyesre, mert nagyon rendesen össze volt egyeztetve.) A csütörtöki sorozatokat (a Szupernagyi volt még ilyen, illetve a Rakoncátlan felnőttek - holland kisfilmsorozat -, meg a Ferdy című "NSZK rajzfilmsorozat", ami eszembe jut) valójában vasárnap reggel vetítették, és csütörtökön csak megismételték, de a Dallashoz hasonlóan a nagyobb nézettséget - úgy sejtem - a második vetítésekor érte el.

Beszkenneltem egy tévéújságot, amiben éppen az utolsóelőtti rész szerepel (bocsánat, hogy nem teljes oldal, így is elég nehéz volt), a vasárnapi napnál egyébként azt írják erről a 25. részről, hogy "Az előző rész tartalmából: Árkádiában egyre kevesebb az energia és Arkanán különös változás lesz úrrá" (1990-es újság). palyisandormark.fw.hu/elsullyedtvilagok.JPG

Ja, és tényleg nagyon érdekes, hogy nagyon sokaknak Az elsüllyedt világok jut eszébe, valamiért én a csütörtöki (rajzfilm)sorozatokat soha nem néztem, talán mert túl komolyak voltak - avagy "pszichedelikusak" -, a Szafari című csehszlovák kisfilmsorozatra is csak az utolsó részeknél kattantam rá, ami szintén akkor ment, de az azóta is a kedvenc látleletem a nyolcvanas évekről. Nekem elsőre a Praclifalva lakói ugrott be, mert az az a mese, amiről azóta semmit sem tudok és egy kockát se láttam belőle - és nagyon hiányzik.

Gondolom, sikerült olyan pedáns részletességgel írnom a leglényegtelenebb paraméterekről, amik senkit nem érdekelnek, engem meg csak ezek érdekelnek, most, ahogy látom, még mindig fejből tudom az 1989/90-es tévéújságot.

És köszönöm én is ezt az emlékezőblogot, egy ennyire fogyasztói nemzedékben (amiből nem ez az első) talán nincs még egy olyan közös téma, mint az ehhez hasonlók (a minap a citromos és a meggyes joghurthab segítségével találtam közös nevezőt valakivel). Bár akkor is utáltam a HE-MAN-nel meg a G. I. Joe-val játszó gyerekeket, és azokat is, akik kicsúfolták a Denvert, és most sem vállalok közösséget azokkal, akikről ilyesmi kitudódik.

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2007.10.11. 23:02:35

Jé, egyre több régi ismerős bukkan itt fel. Ez izgi.
No de köszönöm az időpontbéli kiigazítást, nekem valami miatt egymás utániként ragad meg, de talán csak mert a hasonló dolgok összekapaszkodtak a fejemben.
A Szafari egyáltalán nem jut eszembe, annál inkább a Praclifalva lakói, ami angolul (gyors főcím-felelevenítés után) Paw Paw Bears névre hallgatott, maga a sorozatcím pedig Paw Paws. Ezen a néven a Wikipedián is megtalálod, még képet is feltettek a figurákról.

miffymiou 2007.10.11. 23:56:36

Legjobb!
de én amire kíváncsi vagyok ezzel a sorozattal kapcsolatban: ki volt a kedvenc szereplőtök? Miért, mi fogott meg benne?
Az ismeretségi körben mindenkinek Arkana, rajongásig, amin őszintén csodálkozom, mert én kizárólag Spartakus miatt néztem az egészet, de emlékszem, hogy valamiért kortárscsoportban ezt már akkor sem mertem bevallani. :)

X-polgártárs · http://graffitik.blog.hu 2007.10.12. 00:33:20

joghurthab,te jó isten...hová lett???

X-polgártárs · http://graffitik.blog.hu 2007.10.12. 00:35:02

Spartacus csak ott sétált a barlangban, mikor elkapta az ár a 2 gyereket,nem?
Tintin rulz. :)

Grizzly616 2007.10.12. 02:06:12

JAh, a múltkor pont elkaptam a legelső részt a minimaxon, és végre kiderült számomra, hogy spartacus hogy került a képbe. A gzerekek után ment az árba vagy mi...

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2007.10.12. 09:17:31

X-polgártárs: köszi a megfejtést. :)

Spartakus valóban csak ott sétált az első részben, de mindig motiválatlannak tűnt, hogy ő épp ott van fenn amikor kibukkan Shag-Shag. Rettenetesen nagy mázli kellett ahhoz hogy pont ő legyen ott.

miffymiou: Nekem egyértelműen Spartakus volt a favorit, nagyon frankó volt az a nyílpuska device, meg a sámáni kapcsolatok. Arkana elment de nekem megfoghatatlan volt a passzív női kezetavállra-mágia.

Hangyi 2007.10.12. 22:43:49

Nekem Arkana volt a tuti meg Shag-Shag

roltheker 2007.10.20. 19:25:20

nekem is shag-shag volt a kedvencem. olyannyira, hogy nagyapámék házának lépcsőházában a vakolatban volt egy nagy folytonossági hiány, amelynek a formáját teljesen egyértelműen shag-shagéval azonosítottuk a húgommal anno.
és a főcímdalt évekig dudorásztam. nagyon imádtam ezt a sorozatot.

tényleg tök jó ez a blog, ádám, csomó mindent visszahoz!

moondream · http://moondream.blogol.hu 2007.10.20. 23:41:16

nekem egyértelműen a két kis hülye, a tegzeskék (vagy hogy hívták őket) voltak a kedvenceim:D és persze Zsebpiszok. egyébként én kívülről tudom a főcímdalokat (az összeset, a kalózdalt is) és fel is vannak véve magnóra.

jé basszus, a Pawpawbearsre is emléxem, most hogy így írjátok!!! LOL:D

csodacsipa 2007.12.29. 21:12:14

Hogy én ezt hogy szerettem ezt a mesét bár sajnos már nem igen emléxem rá, de az biztos h a kedvencem volt

prezzey · http://www.prezzey.net 2007.12.31. 01:00:38

Nálunk az oviban volt egy csaj, aki a SAGMA miatt nézte, nem viccelek. Nekem Arkana volt a kedvencem (mint Miou ismeretségi köre tagjának ;] ), és Spartacus dorombja mint tárgy, vááá

prezzey · http://www.prezzey.net 2007.12.31. 01:03:35

Argh, a bloghu megemésztette a maradékot. (Nem kellett volna bele az a csibecsőr-jel, sokadszorra is megállapítom.) Csak annyit akartam mondani még, hogy azóta is kedvenc hangszereim egyike, pedig egyszerű, mint a faék; ha megszorongatnak, játszom is rajta.

Arkana meg azért tetszett, mert mesterséges létforma, és az nekem már akkor is nagyon bejött. (Másik kedvenc: Transformers képregény.)

De ki nézett Boldit? (Bleu, L'Enfant de la Terre) Az mekkora volt... és totál beszerezhetetlen, egy részem van franciául, és kész.

szdanee 2008.05.04. 11:44:11

zsebpiszok és Maxigáz volt a tuti, meg a kék hajójuk:)

lappantyu 2008.08.03. 00:21:10

Nagyon szerettem, de minden resz utan csalodott voltam, mert en teljes fordulaton a kalozoknak szurkoltam, hogy kapjak mar el azokat a kis buzeransokat es tapossak ki a beluket :)
A foszereploknek rendszeresen valogatott halalnemeket vizionaltam es altalaban akkor voltam a legduhosebb, amikor a kalozok mar n+1-edik alkalommal fogtak el a diszes kompania reszet vagy egeszet, de (szemmel lathatolag nem tanulva a korabbi kudarcokbol) az azonnali egzekucio helyett az ertelmetlen folenyeskedest valasztottak, lehetoseget adva ezzel a szokesre.
süti beállítások módosítása